10 juli 2010

Domaine Mas de Lavail Ballade 2004

Deze fles was een presentje. Dat mag men vaker doen. Wat een heerlijke wijn was dit. Deze ballade zong een liedje in mijn mond! Wat gelijk al opviel bij het decanteren, was de kleur. Deze was bijna bruin. De geur die vrijkwam was die van hout. In smaak was dit wat minder te bespeuren, en ik proefde voornamelijk drop. De afdronk was lang en aangenaam. Het cellofaantje met sticker waar de wijn was gekocht zat er nog omheen, en ik ben twee dagen later gaan kijken of ze deze nog hadden staan. Het was bij slijterij/wijnhandel W. van Schaik in Montfoort. Prijs onbekend. Alcoholpercentage 14%. Druivenrassen carignan en grenache, verhoudingen niet vermeld. Helaas, het was een partijvoorraad die al was uitverkocht. De medewerkster in de winkel was verbaasd dat deze wijn nog lekker kon zijn, gezien de leeftijd en het feit dat de bewaartijd eigenlijk al was overschreden. Misschien dat het aan mij ligt, tenslotte ben ik nog steeds een beginnend wijndrinker. Het is anders dan met bijvoorbeeld melk. Als je ziet dat daar de houdbaarheidsdatum van is overschreden, dan ben je voorzichtiger met de eerste slok die je neemt. Alsof je er bij voorbaat al rekening mee houdt dat de melk zuur zou kunnen zijn. Op wijnflessen staat geen UHT datum, dus die drink je onbevangen. Hoe dan ook, na even googelen vond ik de plek waar het domein ligt, dus deze vakantie rijden we daar wel even naar toe. Waarschijnlijk zal ik dan met de 2007 editie terugkomen. Ik ben benieuwd. Omdat ik toch in de winkel was heb ik een andere wijn meegenomen, die ik later zal beschrijven. De medewerkster was zeer bekwaam en voorzag mij van zeer goed advies en ook nog wat tips. Een pré is, dat zij alle wijnen die in de winkel aanwezig waren, zelf ook had geproefd. Ze weet dus waar ze over praat. Doe mij ook zo'n baan!