23 augustus 2010

Château Ventenac Cabardès Rosé "Le Carla" 2009

Framboos, framboos, framboos! Dat schreeuwt deze rosé naar mij. Ook nog kruidig en een klein grapefruit bittertje in de afdronk. Mijn God, ik lijk wel een wijnkenner! Maar iedere beginnende wijndrinker zou dit nog kunnen proeven. Het ligt er zó dik bovenop. Eindelijk heb ik een rosé gevonden die alle andere overtreft, die ik in de tussentijd heb geproefd. Ik had beloofd, bij de beschrijving van de eerste rosé op dit blog, zie 22 mei 2010, dat ik er pas weer eentje zou plaatsen, wanneer het er geen één was van dertien in een dozijn, qua smaak. Dat is met deze rosé echt goed gelukt. Het lijkt wel alsof deze een brug probeert te slaan tussen rosé en rode wijn. Rechtstreeks uit de koelkast is deze toch weer te koud. Iets laten opwarmen om de geur en smaak beter te kunnen beleven. Bij vlagen lijkt het op limonadesiroop, maar toch volwassen genoeg om in mijn ogen serieus genomen te worden. En écht lekker! Gekocht bij AH voor €4,99. Alcoholpercentage 13%, druivenrassen niet vermeld op het etiket. Na even googelen toch gevonden: cabernet sauvignon, syrah, cabernet franc en grenache, verhoudingen niet vermeld.