15 maart 2019

Domaine Rotier AOC Gaillac 'Les Gravels' 2015

Behalve een heerlijke zoete wijn maakt Domaine Rotier nog meer verschillende soorten wijnen. Op vakantie vond ik dit droge rode exemplaar bij de E.Leclerc. Biologisch geteelde druiven, 40% duras, 25% braucol (of fer servadou), 20% syrah en 15% prunelard... wat een heerlijk onbekende mix! Alcohol is 13%, nadat de druiven apart van elkaar zijn gefermenteerd volgt de vijftien maanden opvoeding van de blend in grote tanks met gedeeltelijke "micro-oxygenatie". Een proces waarbij gecontroleerd zuurstof wordt toegevoegd aan de wijn. Dit proces heeft effect op de kleur, het aroma, het mondgevoel en de smaak. Ik neem maar even aan dat het om een positief effect gaat anders zouden ze het niet doen, lijkt me. De kleur is fel magenta tot paars, intensiteit 3 uit 5. Licht aromatisch, aardse toon op de stille spiegel, animaal, leer, koffie, kruidig, flink wat tertiaire tonen, nauwelijks fruit. Geen spoortje restzoet, droog, neutraal mondgevoel, mooie zuren, speekselopwekkend, iets korter dan gemiddelde afdronk. Ik mis het fruit in de smaak. Het is bijna alleen maar aards, licht animaal, leer, koffie. De botteling vond plaats in december 2016. Inclusief de micro-oxygenatie zou hij op dat moment eigenlijk "op dronk" moeten zijn geweest. Ik vermoed daarom dat ik hem twee jaar te laat open. Ik bedoel: waarom zou je anders al die moeite doen om zuurstof toe te voegen als je daarmee niet de intentie hebt om je wijn meteen klaar te hebben voor consumptie? Maar zet dat dan op het etiket! Daarop staat zelfs dat je de wijn nog acht tot tien jaar kunt opleggen. Ik heb moeten Googelen om de fact-sheet te vinden om vervolgens te Wikipediën (is dat een woord?) naar wat het proces van micro-oxygenatie precies inhoudt en er achter te komen dat je dit soort wijnen eigenlijk vlak na het verschijnen op de markt moet consumeren. En dan ben ik een nuchtere Hollander die een enorme interesse heeft in wijn en dus al die moeite doet. Iemand die zich houdt aan het advies op het etiket komt bedrogen uit na nog eens acht jaar! Als er nú al geen fruit in zit, dan zit het er over acht tot tien jaar zeker niet in! Ik probeer hem nog een keer op dag twee maar hij is nu al helemaal "stuk", geoxideerd. Erg jammer.