11 maart 2019

Domaine des Nugues AOC Beaujolais-Villages Blanc 2016

Eindelijk weer eens een witte Beaujolais in m'n glas, ik prefereer de tien cru's die allemaal rood zijn en vervaardigd van de druif gamay. Witte Beaujolais kan gemaakt zijn van de druiven aligoté of chardonnay, vandaag de chardonnay. Redelijk intens strogeel gekleurd met een licht groene zweem. Gemiddeld aromatisch, vooral appel, zowel gele als rode, inclusief klokhuis. Ik eet er een klein assortiment charcuterie bij en dat vertaalt zich meteen bij de eerste slok. De smaak van de pittige droge chorizo is een mooie aanvulling op de frisheid van de wijn, of andersom zo u wilt. Een heel klein fruitig zoetje, verder droog, fraaie zuren, iets ziltig, een klein bittertje. De wijn lijkt zelf ook iets pittigs te hebben, witte peper, wellicht de reden voor de mooie aansluiting bij de worst. Die frisheid en pittigheid zijn zeer fraai verweven, onlosmakelijk met elkaar verbonden en maakt deze wijn enorm spannend. Verder is de smaak van zowel gele als rode appel evident, een lichte kruidigheid (buiten het witte pepertje). Wat me nog meer opvalt is het gebrek aan citrusfruit, toch vaak een gegeven bij wijnen van de chardonnay-druif. Ik ga los nu en breek de Chaource-kaas aan. Het lijkt wel alsof de wijn hierdoor zoeter wordt. Fascinerend. En dan te bedenken dat er stemmen opgaan om dat 'gecompliceerde' gedoe over wijn-spijs-combinaties te laten varen en gewoon te eten wat je lekker vindt en daarbij te drinken wat je lekker vindt. "Has the world gone mad?" Natuurlijk moet je datgene doen waarbij je je het best voelt maar schrijf 'de rest' niet af als zijnde onbelangrijk. Wat is er nu mooier dan een perfecte wijn-spijs-combinatie vinden? De zogenaamde 1+1=3 match waarbij drank en voedsel elkaar versterken. "Anywho", terug naar de essentie, de wijn. De reden waarom ik er zo'n lang betoog aan besteed en dat doe ik alleen wanneer de wijn me bekoort, me vervoert, me laat filosoferen. Dat doet deze wijn. "Wijn met een glimlach", wijn die je gelukkig maakt al is het maar voor even. Van dit huis mocht ik al eerder een prachtige wijn proeven en die trend zet zich voort met deze Chardonnay. Alcohol is 13%, geen hout, verkrijgbaar bij de speciaalzaak.