23 mei 2018

François Saint-Lô Vin de France Grolleau 2015

Slechts 8,5% alcohol maar de wijn is droog, niet zoet. Op de social media stel ik de vraag: "hoe dan?". Veel verder dan de oplossing van een wijnboer die zegt dat de druiven geplukt zijn voordat ze volledige rijpheid hebben bereikt komt het niet. Logisch lijkt het mij dat dan in ieder geval ook malolactische "gisting" heeft plaatsgevonden. Wrange appelzuren worden hierbij omgezet in zachtere melkzuren. Zo niet, dan ga ik een zure wijn proeven. De druif is in ieder geval voor mij weer een nieuwe: de grolleau, ook wel groslot genoemd, herkomstig uit het Loire-gebied. Er zit een "wassen" laklaag over de kurk, de kurk zelf is compleet doorweekt. Volgens mij had ik hem niet veel langer moeten bewaren. In het glas een lichte oranje-rode kleur, niet troebel maar iets mistig, pétillant, kleine bubbeltjes. In de neus winegums, rozenbotteljam, thee, rode grapefruit, licht aards. In de mond inderdaad hoge zuren, beendroog, iets drogend, geen tannines. Iets lager dan gemiddelde smaakintensiteit, aardbei, rozenbottel, stevig getrokken rooibos-thee, de associatie met rode Jura-wijn is evident. Is dit lekker? Ik denk dat het merendeel het wel heeft gehad na één slok, ik vind hem uitermate spannend en puur. De fles gaat op één avond leeg, in m'n eentje. Geen centje pijn de volgende ochtend. Hele aparte vin naturel. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.