21 augustus 2013

Verzoekje: Labouré-Roi AOC Bourgogne Hautes-Côtes de Nuits 2012

De wijn is zo licht van kleur dat ik zelfs door de hele fles heen kan kijken, toch is het een rode wijn. Oké, het is Bourgogne pinot noir, dan is er weer niets vreemds aan. Alcohol is 12% en over houtopvoeding heb ik niets kunnen vinden, in de kolom 'hout' in het Excel-sheet van m'n wijnvoorraad staat een vraagteken. In het glas een heldere, hele lichte felrode kleur met een magenta zweem, kleurintensiteit 1 uit 5. Het lijkt eerder op een rosado. In de neus een stinkertje, iets aards, voor minder doe ik het niet. Het is zelfs dominant, fruit komt er niet doorheen. In de mond een lichte tongtinteling, hoge zuren, lage tannines, 2 uit 5. Het fruit dat ik in het aroma miste knettert hier wel echter: aardbei, kers, rode bessen, een waar fruitbommetje. Nog steeds kan ik het hout niet vinden. Of het zit er gewoon niet in, of het is goed verstopt. Het vraagteken blijft staan. De wijn is lekker, typisch Bourgogne pinot noir, alhoewel ik de truffel wel mis. Geen complexiteit, puur fruit. Ik krijg spontaan zin in iets hartigs...