22 juni 2011

Bodega Norton Barrel Select Merlot 2008

Drie merlot's had ik al in mijn wijnkast liggen; voor de mini-merlot proeverij wilde ik nog een vierde erbij hebben. Gezien de prijzen van degenen die ik al had, besloot ik dat het een iets duurdere moest zijn om een beetje tegenwicht te bieden, ervan uitgaand dat het kwaliteitsniveau dan ook iets hoger zou liggen. Achteraf bleek deze inschatting helemaal te kloppen. Ik koos voor deze Argentijn met houtrijping, bewust. Bij de Albert Heijn voor €6,99 alcoholpercentage 14%. Op het etiket alvast geen bombarie: "het karakter van deze wijn laat een subtiele balans zien tussen druiven en eikenhout, resulterend in een stevige body, rijke smaken en een delicate afdronk". En er is geen woord van gelogen. Magenta kleur, volle neus, waarbij het hout al te ruiken is. Van de vier geproefde merlot's heeft deze de meeste tannines, het resultaat van onder andere de houtopvoeding. Hij heeft inderdaad een volle smaak, mijn hele mond wordt ingepakt en ik heb het gevoel hier met een stevige eetwijn te maken te hebben. Ik proef kers en vanille. Hij is ook het meest branderig van de vier, misschien het gevolg van het redelijk hoge alcoholpercentage. Op het eind zit een bittertje en de afdronk is middellang. In het glas blijft deze wijn zich verder ontwikkelen en opent zich meer en meer bij elk proefrondje. De terechte winnaar.