10 juni 2011

Berberana Red Dragon Tempranillo 2009

Vandaag de 2009 editie van de Red Dragon tempranillo van Berberana. Al sinds maanden is de 2008 editie de vaandeldrager van meest bezochte pagina's op wijn-blog en nu is dan eindelijk de langverwachte oogst van 2009 in de winkel verkrijgbaar. Ben benieuwd of hij de 2008 editie van die nummer 1 plek kan verstoten en hoelang hij daarover doet. Alcoholpercentage ook hier weer 13,5%. Bij de AH in de bonus voor €3,74. Wat me opvalt is dat deze wijn elk jaar weer verandert, sterk verandert in mijn beleving. Kon je bij de 2007 editie het fruit bijna niet meer proeven door de overheersende aanwezigheid van de houtopvoeding, was dat bij de 2008 editie veel beter in balans, is nu bij deze 2009 editie het hout heel ver te zoeken. Misschien stellen ze de lengte van de houtopvoeding elk jaar naar beneden bij; de vraag bij de consument naar fruitige wijnen stijgt immers nog steeds. Dan mag de consument zich nu wel in de handen wrijven, want het is één en al fruit wat de klok slaat. Bij het inschenken valt al gelijk de magenta kleur op. Voordat ik wals ruik ik alleen nog maar primair aroma. Na het walsen ruik ik even de malolactische gisting, daarna neemt het fruit het over: kers, pruim en ook weer gewoon gekneusde druiven. Ondanks dat het alcoholpercentage hetzelfde is gebleven, lijkt de wijn toch lichter over te komen en hij is ietwat branderig op de tongtip. Tannines zijn aanwezig, maar rond. Een subtiel bittertje presenteert zich nog lang na de afdronk achter op de tong. Je moet het hout echt heel goed zoeken want het verstopt zich maar met vlagen komt er een kleine hint van vanille door. Wanneer je de wijn wilt opleggen, schat ik dat het hout en daarmee toch ook de balans, zich in 2013 beter zal presenteren.