07 januari 2011

Domaine Mas de Lavail Ballade 2007

De derde versie van deze Ballade alweer. Had ik eerder de 2004 en de 2005 editie besproken, dan nu de 2007. Qua statistieken ook dit jaar geen veranderingen. Deze heb ik echter op het domein zelf gekocht en de prijs per fles was hier 5 euro precies. De smaak is ook hier weer anders. Een enorm sterk primair aroma stijgt op. Er zijn nog redelijk wat tannines aanwezig, wat mij tot het volgende experiment voert. Ik heb nog twee flessen hiervan liggen. Ik zal er pas weer eentje openen in 2012 en de laatste in 2013. De eerste dag heb ik deze vanuit de fles rechtstreeks in het glas gegoten, op dag twee had ik hem gekaraffeerd. In eerste instantie is hij wat branderig op de tong, gehemelte en in de keelholte. Hij smaakt vol en krachtig maar origineler dan dat hij naar druiven smaakt, kan ik eigenlijk niet zijn. Het karafferen doet echter weer eens wonderen. Hij is beduidend beter nu en de heerlijke smaak van pruim komt door. Ik ben benieuwd hoe deze wijn zich ontwikkelt.

05.01.2013 Update: Alweer zo'n mooie en tegelijkertijd wonderlijke ontwikkeling. Zo zie je maar dat wijn een echt levend 'product' is. Vandaag trok ik een fles open die barstensvol vers rood fruit zat. Je zou denken dat na een tijdje bewaren het zondoorstoofde zwarte fruit de overhand krijgt, maar in dit geval niet. Hij was fris, fruitig, slank en genuanceerd.