04 december 2010

Pfalz Riesling 2009

Wat ben ik blij dat ik mijn eigen advies niet opvolg, of mijn eigen beloftes niet nakom. Anders had ik na één Riesling, deze nooit meer geprobeerd, zie mijn eerdere blog op 21 augustus 2010. En dan zou ik de Riesling die ik nu bespreek mooi gemist hebben. Eigenlijk had ik hem gekocht voor visite, omdat deze van zoete, witte wijn houdt. Ervan uitgaande dat alle Rieslings zoet zijn, er "halbtrocken" op deze fles stond, wat in mijn beleving vaak op zoet neerkomt, had ik deze meegenomen van de LIDL voor €2,49. Alcoholpercentage 11,5%. De visite ging echter niet door, zodat ik mezelf genoodzaakt zag, deze in mijn eentje op te moeten drinken. Erg hè. Ik kan met een gerust hart zeggen dat mijn mening helemaal is bijgesteld, en ik nu niet de riesling-druif de schuld hoef te geven van die ene slechte ervaring.

Wat een heerlijke wijn is dit. Zo lekker, dat ik zelfs niet kan wachten met het beschrijven ervan, tot de zomer, om de foto te schieten van de fles. Die heb ik vandaag genomen, vlak voor de volgende sneeuwbui. Ik had de fles al enkele dagen in de koeling liggen, dus hij kwam er ook goed koud uit. En ondanks dat, kwamen de geuren en smaken vrijwel gelijk door. Ik rook iets van kruid en bloemen. Er was een heel licht tinteltje te bespeuren, ik proefde een nootje, amandel. Na iets opwarmen en flink walsen kwam er een zuurtje door: appel. Daarna werd hij iets milder: peer, meloen, appelmoes. Maar de onmiskenbare hoofdsmaak was abrikoos. Heerlijk zacht en tropisch, en dat terwijl overal de winterbanden niet zijn aan te slepen. Zelfs enkele dagen geopend in de koelkast, bleef deze zeer lang op smaak. Een echte aanrader!