20 mei 2010

Napa Cellars Chardonnay 2007

Een witte wijn dit keer, en wàt voor één. Deze heb ik voor het eerst gedronken op de bruiloft van een vinoloog in combinatie met zalm. Een week later leek het alsof ik nog steeds de smaak hiervan kon herroepen en kreeg er gewoon weer zin in. Via internet ben ik achter een adres gekomen en heb hier een doos besteld. De site en de prijs die ik ervoor heb betaald hou ik voor mezelf, maar deze wijn is ook verkrijgbaar bij nobelwijnen.nl voor de prijs van €15,95 per fles, exclusief verzendkosten. Alcoholpercentage 14,2%. Chardonnay 100%. Dit is een veel duurdere wijn dan degene die ik hier normaal gesproken recenseer, maar voor mij is deze chardonnay dan ook de benchmark geworden voor alle chardonnays. Elke andere zal hier tegen op moeten boksen, want deze is vet! Ook letterlijk, hij is boterachtig, romig met een hele lange afdronk. Ook de eikenhouten smaak is weer te proeven. Witte wijnen worden doorgaans gekoeld geserveerd, soms zelfs koud, maar in mijn beleving komt de smaak beter tot zijn recht wanneer hij ongeveer 17 à 18 graden is. Dit is een wijn die ik niet zomaar schenk. Ik nodig hier eters voor uit en maak er dan een visgerecht bij. Dat is dubbel genieten, de smaken versterken elkaar heb ik ondervonden. Al met al is dit mijn topper voor wat betreft chardonnay.

08.01.2011 Update: Ik heb weer één van deze flessen geopend, die ik had opgelegd. Advies: niet te lang opleggen. De houttonen krijgen de overhand. Zelfs mijn vrouw, die geen alcohol lust, maar die een paar slokjes van deze nog wel te verdragen vond, trok nu ook een vies gezicht. Tip: zet of leg de fles in de koelkast, en drink hem wanneer hij goed koud is. Op deze manier blijft de houtsmaak op de achtergrond en is hij weer zoals hij moet zijn.