28 november 2011

Proefgroep regio Utrecht #6

We werden verwelkomd bij Ron met een halfvol glas bubbels. Best een redelijk grote hoeveelheid wanneer je bedenkt dat je slechts twee slokjes ervan neemt en die ook nog eens uitspuugt. Hee... uitspugen? Waar zijn de spittoons? Ik bracht mijn neus naar het glas en begon al iets te vermoeden. Ron had als thema "verrassing" gekozen en dit was de eerste: alcoholvrije bubbels! Bij het eerste slokje herkende ik het ook al van eerdere proeverijen. Lekker fris, vrij hoog in het zuur en door het koolzuur merk je minder snel dat je hier alcoholvrij aan het proeven bent. Vervolgens toverde Ron de spuugbakken tevoorschijn en konden we met het "echte" werk beginnen. Ron heeft ook een wijnwebshop, Wijnreus geheten. Enkele wijnen van vanavond verkoopt hij ook zelf. Daarbij lag de nadruk op Duitsland en het Oostblok. Na drie wijnen stopte ik dan ook maar met gissen naar de druivenrassen want het merendeel had ik nog nooit geproefd. Denk aan furmint, freisamer, härslevelú, sipon, kékfrankos en ga zo nog maar even door. Voor mij een gebied waar ik nog flink wat werk te verzetten heb.

De wijnen van deze avond:

- Fre Brut Sparkling
- Weingut Robert Weil KIEDRICH GRÄFENBERG GG 2007
- Bernard Huber Malterer 2009
- St. Andrea Napbor 2010
- Dveri Pax Schloss Eisenthür 2006
- La Tunella Bianco Rjgialla 2010
- Szepsy Tokay 2008
- Thummerer Vilmos Rozé 2010
- Principe Corsini Le Corti 2008
- Bodegas Concavins Cu4tro 2004
- Casa Donoso "1810" 2007
- Principe Corsini Chianti Classico Don Tommaso 2007
- Patricius Katinka 2008
- KWV Pineau de Laborie 2003
- Vinsanto del Chianti Classico DOC Sant' Andrea 1999

Ron vergezelde bijna iedere wijn met een nieuw hapje en verraste ons daarmee ook op culinair gebied. Variaties met paté, worst, kaas, wildzijn en een overheerlijke ganzenrillette. Alleen dat al maakte de trip de moeite waard, maar het ging natuurlijk hoofdzakelijk over de wijnen, welke volledig voldeden aan het thema. Het was weer een avondje genieten. Ron, Bedankt!