05 november 2011

Château la Baronnie Montagne Saint-Émilion 2009

Ik heb het al eens eerder gezegd en ik blijf erbij: oogstjaar 2009 moet je langer bewaren voordat je die opentrekt. Het was een topjaar maar is nog heel recent. De fles van vandaag stond dan ook in mijn excel-sheet op "openen in 2013". Toch deed ik dat nu al, twee jaar te vroeg. De reden: ALDI komt nu net met de 2010 editie in de winkel, vlak voor kerst. Da's best een beetje sneu voor die consumenten die dit oogstjaar bij het kerstmaal van 2011 gaan opentrekken, aangezien de 2009 dus nog niet eens op dronk is. Destijds stond deze voor €4,99 in de winkel, alcoholpercentage 13,5%. Druivenrassen: merlot 75%, cabernet sauvignon 15% en cabernet franc 10%. In het glas diep, donker paars. Vrij fruitig op de eerste neus. Na het walsen komt een enorme kracht en kruidigheid omhoog, een beetje basilicum ruik ik en ook nog kers. Hij is erg fris, redelijk scherp, peperig, een behoorlijk bitter zit er in, rode bessen, beetje dun, korte afdronk, redelijk hoog in het zuur. Al deze elementen proef ik los, ze zijn nog niet met elkaar verweven. Dat vertelt mij dat ik de wijn te vroeg heb geopend, de wijn vormt als het ware nog geen mooi geheel. Da's jammer want volgens mij zit er wel potentie in. Natuurlijk niet zoveel als een beroemde Bordeaux wijn die voor veel geld met China wordt verhandeld, maar zijn prijsklasse in ogenschouw nemend.