15 februari 2011

Domaine du Clos du Bourg Touraine Sauvignon 2009

Lekkerkerker Tasty Wines Studio IJsselstein €6,95 alcoholpercentage 13% druivenras: sauvignon blanc 100%. Wauw! Weer eens een keertje op het verkeerde been gezet. Deze wijn proefde ik voor het eerst op de kerstwijnproeverij van Nico Lekkerkerker. Mijn proefnotitie toen was: strak, kattenpis (met een vraagteken). Het was de eerste wijn van die avond, en ik was laat. Even snel proeven, notitie maken, en gelijk door met wijn nummer twee. Wat zat ik ernaast die avond met deze notitie. Wat ik nog wel weet, was dat, afgaand op de reacties om me heen, ik de enige was die hem apart vond en er om die reden een fles van kocht. Gisteren op de derde avond alweer van de SWEN-2 cursus, hadden we het meerdere malen over zuurkool. Bij het boodschappen doen, zat er dan ook zomaar ineens een zak naturel zuurkool in m'n winkelwagentje. "Combineer dit met een strakke, zure witte wijn, en je zal zien dat het perfect bij elkaar past", was de strekking van die avond. Ik strooide een halve zak rozijnen bij de zuurkool, en een flinke scheut witte port. Een minuutje of 10 sudderen, gebakken krieltjes erbij, en de beenham in mosterd/honing dressing die al 40 minuten aan het stoven was in de "Le Creuset" pan in de oven. Eigenlijk had ik voor vanavond een fles Chianti gepland, maar ik paste de wijn even aan voor bij de zuurkool: twee maanden geleden gekocht, maar maakt dat het verschil? In de neus honing en perzik. Zoete aroma's, daar waar ik zuren had verwacht. Een slok: in de aanzet precies de zoete smaken die in de neus doorkwamen. Even in de mond laten rondgaan, en ja hoor, daar kwamen de zuren. De zijkanten van m'n tong kregen onmiskenbaar een zuurprikkeling en ik kon nog net voorkomen dat m'n hele gezicht zuur wegtrok. En dan nu een hap zuurkool! Oh, oh, oh, wat een verrukking. De rozijnen en de port waren correcte ingrediënten geweest. Het zoet hiervan was perfect in balans met de zuren van de zuurkool. Precies wat er ook in de wijn aan de hand was. Zoetjes die in toom werden gehouden door het zuur. Oh, zo belangrijk om de wijn niet flauw te laten zijn. Zonder dat zuur, was dit een vervelende, plakkerige, zoete wijn geweest. Dat mijn zuurkool naast zuur, dankzij de ingrediënten, ook veel zoet bevatte, maakte de balans tussen wijn en spijs des te mooier. Een perfecte combinatie en ik had vanavond weer eens een culinair orgasme!