02 januari 2011

Vyf Skepe Western Cape Pinot Noir 2009

ALDI €2,29 alcoholpercentage 13%. Er stijgt een evident primair aroma op, maar ook de geur van de malolactische gisting. Hij heeft de neus van een typisch Duitse spätburgunder. Qua kleur is deze wat minder bleek dan alle andere pinot noir's die ik geproefd heb; deze is wat intenser paars. Dan de smaak, die is minder zacht dan ik gewend ben. Ook zijn er redelijk wat tannines aanwezig. Niet het type wat wrang smaakt, maar de stroefheid op mijn tanden is duidelijk aanwezig. Hij proeft scherp en er is een prikkeling merkbaar op m'n tong en tandvlees. De smaak van sinaasappelschil is aanwezig, maar nèt niet bitter, en ik proef kersen. Ondanks dat dit een nieuwe wereld wijn is, die vaak op dronk zijn wanneer ze in de winkel staan, zou ik deze fles toch nèt iets langer laten liggen. Waarschijnlijk zal hij dan zachter worden.

08.09.2011 Update: Ruim acht maanden later schroef ik weer een fles open. De verwachting die ik had blijkt te kloppen. Hij is inderdaad een stuk zachter geworden, het bittertje is wel iets toegenomen, maar dat maakt hem alleen maar interessanter. Wat ik nu, met meer proefkennis voorhanden, wel constateer is dat deze Zuid-Afrikaanse pinot noir, mijlenver verwijderd is van een Bourgogne of Duitse spätburgunder. Ik kan nu met recht zeggen dat dit de slechtste pinot noir is die ik tot nu toe heb geproefd.