11 januari 2011

Andreas Oster Eiswein Rheinhessen 2009

ALDI €5,99 alcoholpercentage 9%, wit druivenras, waarschijnlijk de riesling, maar het staat niet op het etiket vermeld. Ook vandaag heb ik weer even vanuit twee verschillende glazen geproefd. Een grappaglas en het gebruikelijke INAO vigneronglas. Alhoewel het grappaglas een ontzettend leuke vorm heeft, en deze wijn er hetzelfde uit smaakt, komt er nauwelijks aroma uit en walsen gaat moeilijk. Vanuit het vigneronglas komen geuren vrij van citroen, perzik en ananas. Ook lijkt er iets noterigs en iets aards op te stijgen. Het lijkt in de verte op truffel. Het is ontzettend zoet en een heel subtiel bittertje knabbelt aan je tong, maar niet in de afdronk. Dan de smaak: perzik, peer, ananas, fruitcocktail. Het zit er allemaal in, maar iets te overdadig. Het is alsof al dit fruit op siroop in blik, bij elkaar is gegooid, daarna het fruit eruit gefilterd, waardoor je dus alleen de siroop overhoudt. En daar smaakt het dan ook naar. Niet dat het niet lekker is, maar ik mis een zuurtje, de frisheid en wat subtiliteit.

17.08.2014 Update: Vandaag de andere fles geopend die ik in 2010 had gekocht. Een aantal jaartjes meer proefervaring, kelderrust voor de desbetreffende wijn... ik kan er een stuk positiever over zijn. Mede door de gevolgde cursus Wijnproefkunde van OINOS bij Gerhard Horstink haal ik er naast het zoet nu ook veel meer zuren uit. Er zit zelfs wat complexiteit in, hij is wat minder dik dan dat ik hem hierboven beschreef. Een lekker klein bittertje, perzik, mandarijn. Ik had er nu ook een dessert bij wat het plaatje compleet maakte. Voor herhaling vatbaar... alleen... ze zijn nu op.