03 november 2018

Villa Sparina DOC Barbera del Monferrato Montej Rosso 2016

Zoals een bepaalde wijn altijd beter smaakt in het land waar je op dat moment op vakantie bent, zo smaakt een wijn in een restaurant in combinatie met een passend gerecht altijd beter dan wanneer je die wijn thuis, zonder dat gerecht (en de ambiance) proeft. Daar kwam ik vandaag the hard way achter. Pijnlijk want hij smaakte me in dat restaurant zo goed, dat ik er ter plekke een doosje van aanschafte. Het enige waar ik niet zeker van ben, is of het oogstjaar wel overeen kwam. Misschien wordt de wijn dus beter met wat jaartjes opleg. Gelukkig heb ik nog enkele exemplaren om dat uit te proberen, de volgende fles zal ik in 2022 openen. Wellicht dat ik er dan ook een fraai gerecht bij ga bedenken. Overigens een prachtige flesvorm, afgeleid van de fles waar men vroeger olijfolie in bewaarde. Alcohol is 13,5%, een vijfde deel van de most is gefermenteerd in hout, de rest in RVS, vervolgens ging alles nog vier maanden in Frans eiken en daarna nog een jaar op fles. In het glas helder, intens magenta tot paars gekleurd. In de neus jammy, zwoel, rijp rood fruit, bessen, zoete kers, vanille, zuurstokken. Klein zoetje in de aanzet, droog, hele hoge zuren, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit, rode bessen, kersen, hout mooi verweven in de wijn. Kwalitatief niet verkeerd, de potentie proef ik maar hij is inderdaad nog wat jong. Wordt vervolgd.