06 juni 2018

Les Domaines Auriol AOP Picpoul de Pinet "Les Flamants" Blanc de Blancs 2016

Waarom er nou perse blanc de blancs op het etiket vermeld moet worden ontgaat me een beetje. Ik weet dat er ook een piquepoul noir bestaat, die is toegestaan in onder andere Châteauneuf-du-Pape maar de AOC Picpoul de Pinet staat sowieso alleen de witte variant toe. Ik heb er nooit veel aan gevonden, Picpoul de Pinet. Ik associeer hem ook altijd met de uit het Loire-gebied afkomstige Muscadet Sèvre et Maine uit het supermarkt-segment. Hoog in de zuren, vaak zelfs schraal, lage smaakintensiteit, geen allemansvriend. Ik denk dat ik mijn mening drastisch zou kunnen bijstellen wanneer ik deze wijnen in Frankrijk zelf zou drinken begeleid door een bordje oesters. Maar ja, ik zit thuis, met zomerse temperaturen, dat dan weer wel. In het glas is hij redelijk intens strogeel gekleurd. Licht aromatisch, zonnebloemolie, ananas, uitgeharde honing, rijp tropisch fruit. In de aanzet een heel klein fruitig zoetje, wel droog, mooie zuren, iets ziltig, aangenaam bittertje. Minder dan gemiddelde smaakintensiteit, zonnebloemolie, citroen, grapefruit, limoen. Zuiver en correct maar ik schaar 'm niet onder m'n favorieten. Alcohol is 12,5%, fermentatie en opvoeding in roestvrij staal, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.