30 juni 2018

Kleine Zalze WO Western Cape Family Reserve Sauvignon Blanc 2013

Kijkend naar de statistieken van Wijn-Blog en een blik op m'n voorraad leert me dat ik voornamelijk Franse wijnen drink en bezit. Mijn honger, of zo je wilt dorst naar informatie dwingt me echter om ook regelmatig andere wijnlanden aan te doen. Al was het maar om zo veel mogelijk verschillende druivenrassen te 'veroveren' want met Frankrijk alleen kom je er anders niet. Vandaag zit ik met m'n schema op een wijn uit de 'Nieuwe Wereld'. Daarmee wordt eigenlijk alles buiten Europa bedoeld. Een verkeerde term omdat in deze gebieden en werelddelen ook al heel lang wijn wordt gemaakt, echt 'nieuw' kun je het daarom niet noemen. Het is een simplificatie waarvan iedereen in de wijnwereld weet wat ermee wordt bedoeld. In het geval van vandaag komt de wijn uit Zuid-Afrika, Wes-Kaap. Een sauvignon blanc van oogstjaar 2013 alweer, heel bewust lang bewaard in m'n wijnklimaatkast, alcohol is 13,5%, geen hout. In het glas intens goud-geel met een oranje gloed, een soort van pils-kleur. Gemiddeld aromatisch, honing, mango, perzik. Als ik op m'n neus afga lijkt het alsof ik een gerijpte Riesling Spätlese aan het besnuffelen ben. Zeker niet het uitgesproken typische groene karakter van bijvoorbeeld een witte Sancerre. In de aanzet wat fruitig zoet, geen restzoet, hij is droog met hoge zuren, sappig, rijpe tonen. Een intense smaak, gedroogde honing, tropisch fruit, thee, heel licht aards. Ik ben geen groot fan van sauvignon blanc wijnen maar deze is weer eens een uitzondering. Misschien is het zijn leeftijd maar ik vind hem enorm gastronomisch. Ik denk aan sushi, Aziatische gerechten, ik dronk hem bij babi pangang met bami van 'de chinees'. Dat paste eigenlijk best. Toch had ik deze fles niet veel langer moeten bewaren. Hooguit nog een jaartje en dan gaat-ie over z'n top heen. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.