25 augustus 2015

Château Ferrande AOC Graves blanc 2012

Ik ben weer 'ns wat 'oud' wit aan het opmaken. "Oud, oud, de duvel is oud", zeggen ze dan. Toegegeven: iemand die in 2012 is geboren, is nog maar een peuter... in mensenjaren. Voor sommige wijn ligt dat echter anders. De vorige witte wijn die ik heb besproken van dezelfde jaargang was inderdaad al oud te noemen, de wijn van vandaag echter nog niet. Wat ouderdomsverschijnselen vertoont hij wel al maar voor dit exemplaar pakt dat bijzonder goed uit. Goud-geel met een groene zweem van een gemiddelde kleurintensiteit. Een 'rijpe' neus, hintje zonnebloemolie, rijp steenfruit, qua droog of zoet zou het beide kanten nog op kunnen gaan, doet een beetje denken aan een 2001 Riesling Auslese die ik in Restaurant De Kromme Dissel een keer dronk. Erg mooie neus. Op de flessenhals staat te lezen: "this wine should be served quite cold". Daar kan ik het niet mee eens zijn. Koud serveren mag nog van mij maar koud drinken zeker niet. Laat hem gerust in je glas opwarmen tot een graad of veertien, vijftien. Dan is-ie echt op z'n mooist. In de aanzet een klein rijp zoetje, hoge zuren, een bittertje. Smaken van zonnebloemolie, rijp steenfruit, mango, limoen, citroen, behoorlijk ziltig. Ik krijg meteen trek in mosselen, paella, kreeft of vette vis. Deze wijn is echt gastronomisch. Rijp en verfijnd. Gebruikte druivenrassen sauvignon blanc, sémillon en sauvignon gris, alcohol is 13%, geen hout volgens de specificaties alhoewel het toch nog even lijkt alsof hij in groot hout heeft gezeten, aparte smaak. Verkrijgbaar bij de Jumbo.