05 augustus 2011

Louis Gévin Rosé d'Anjou AOC 2010

Deze rosé heb ik voor het gemak maar even op "blend" gezet. De AOC regels van Rosé d'Anjou laten meerdere druivenrassen toe, maar de hoofddruif is de grolleau, plaatselijk ook wel groslot genoemd. Aanvulling is toegestaan met de volgende druivenrassen: cabernet franc, cabernet sauvignon, gamay, malbec en pineau d'Aunis. Deze kwam bij de ALDI vandaan voor €3,49 alcoholpercentage 11%. Mooie bleke zalmkleur, zoals ik mijn rosé's het liefst zie. De geur echter staat me tegen: alsof je een oud, muf kasteel binnenloopt. Beetje nat karton-achtig ook. Het is wat anders als je daadwerkelijk een oud, muf kasteel binnenloopt. Je bent dan waarschijnlijk lekker op vakantie en vergaapt je aan het bouwwerk, de geur is van minder belang dan, maar in een rosé is het niet echt fris. Even door de zure appel heen bijten en een slok nemen. Die is beter. Ontzettend zoet wanneer je er niet op bedacht bent, maar de zuren beginnen al snel te trekken. Het zoet is dat van rijpe kersen en bramen. Je moet er even aan wennen, maar dan merk je dat er best een goede balans in deze wijn zit tussen het zoet en de zuren. Toch blijft er nog iets van een muf smaakje in je mond hangen waardoor ik hem niet bij mijn favorieten kan scharen.