22 november 2018

García de Verdevique Vino de la Tierra 'Cumbres del Guadalfeo' tinto 2016

Ik probeer op Wijn-Blog al een tijdje een vast stramien uit van wijnlanden. Groepjes van zeven wijnen op rij beschrijf ik waarvan één uit de "nieuwe wereld" en zes uit de "oude wereld" in willekeurige volgorde. Van Frankrijk, Italië en Spanje elk slechts één exemplaar. Dit om me min of meer te dwingen verder te kijken dan alleen het "klassieke" trio. Ik ben er nog niet helemaal uit of de verhouding klopt, wellicht dat ik er twee uit de "nieuwe wereld" moet doen en vijf uit de "oude wereld" maar dat hangt ook een beetje af van het aanbod van de wijnen die ik of krijg aangeleverd dan wel zelf aanschaf. Tevens wissel ik "rood" af met "anders". Dat laatste kan dus gewoon wit zijn, zoet wit of zoet rood, rosé, Port, sprankelwijn, oranje wijn of iets totaal anders dan wijn. Op die manier hou ik het gevarieerd. Vandaag sluit ik weer een cluster af en wel met rood uit Spanje. Een biodynamische blend van tempranillo en garnacha, oftewel grenache noir, alcohol is 14,5%, geen houtgebruik. Een enorm hoge kleurintensiteit, 4,5 uit 5, donkerpaars. Gemiddeld aromatisch, rode appel, boers, zwarte kers, Maggi. Enorme smaakintensiteit, mooie strakke zuren, straffe tannines (4 uit 5), drogend in de mond en vooral op het tandvlees, droppig, rijpe zwarte kers, boers, paardenzweet. Zeker geen allemansvriend, de sceptici van natuurwijnen en biodynamie zouden dit voorbeeld kunnen aanpakken om hun gelijk te krijgen maar de believer krijgt geconcentreerd, natuurlijk en eerlijk fruitig sap in het glas. Laat ik nou zo'n believer zijn en ik vind het heerlijk. Verkrijgbaar bij De Proeftafel te Zeist.