21 december 2019

Deetlefs WO Wes-Kaap 'the Stonecross Range' Shiraz 2016

'Shiraz' oftewel syrah staat er pontificaal op het etiket maar die zit er voor 90% in, de rest is mourvèdre. Alcohol is 14,13%, jawel, twee cijfers achter de komma en in de fact-sheet is te lezen: "delicate use of wood". In mijn woordenboek staat dat gelijk aan de toevoeging van hout in welke vorm dan ook tijdens de fermentatie maar geen opslag in eikenhouten vaten. Deze wijn is verkrijgbaar bij de supermarkten van Plus. In het glas helder, middelrood van kleur, 3 uit 5 voor de intensiteit ervan. Op de stille spiegel licht kruidig, rozemarijn, eucalyptus. Na het walsen komt daar vers rood fruit bij, bessen, kersen, rode grapefruit, rozenbottel, licht aardse toon. De, wat ik neig te noemen, "Nieuwe Wereld gisten" zijn volop aanwezig. No way dat dit allemaal van de druif afkomt. In de mond droog, hoge zuren, korte afdronk. Lager dan gemiddelde smaakintensiteit, rode bessen, zure kersen, bosui, knoflook... die laatste twee heb ik nog nooit eerder geproefd in een rode wijn, heel apart. Ze zijn inderdaad (en gelukkig) heel delicaat omgesprongen met het houtgebruik, ik proef het niet terug. Verder mis ik lengte, complexiteit en intensiteit, in de wijn dan hè...