12 juni 2020

Companhia das Lezírias Azul Portugal DO Tejo 2016

Iedere verkoper zal zijn producten aanprijzen in de figuurlijke zin. Wanneer hij er negatief over zou zijn dan verkoopt-ie niks, zo simpel is het. Regelmatig worden daarbij superlatieven uit de kast getrokken om het plaatje mooier te doen overkomen dan dat ze in werkelijkheid is. Ook niks mis mee, dat heet marketing en reclame. Overspoeld wordt de consument met wijnen die "bij alles kunnen": vlees, vis, pasta, salade, pizza, barbecue en ga zo maar door. De mooiste wijnomschrijvingen worden geschreven, bijna proza. Blij word ik wanneer ik een omschrijving lees die spot-on is. Dan denk ik: "Die man weet waarover hij praat, heeft er verstand van en probeert niets te verbloemen of te overdrijven". Dat is bij de wijn die ik nu in m'n glas heb het geval. Ik vel altijd eerst vooraf een oordeel om erna te Googelen wat anderen over de wijn zeggen. De beschrijving op de site van De Proeftafel komt precies overeen met mijn bevindingen en dat is iets dat ik daar regelmatig zie. Dit zijn mijn eigen woorden. Diep paars gekleurd in het glas. In de neus boers, aards, rood fruit, een "vakantiegevoel". Rond in de mond, fraaie zuren, sappig, goede balans, iets langer dan gemiddelde afdronk. Intense smaak, rood fruit, klein beetje zwart fruit ook, vlezig, licht aards, iets kruidig, doet me een beetje denken aan de wijnen uit de Languedoc-Roussillon; garrigue, licht droppig in de finale. Ook qua smaak krijg ik het gevoel "op vakantie" te zijn. Daar waar de wijn altijd beter smaakt dan precies dezelfde flessen wijn die je weer meeneemt naar thuis. Ik denk dat dat heel herkenbaar klinkt voor de meesten. Conclusie: vriendelijke wijn en toch niet te simpel. Alcohol is 13,5%, 2016 is een blend van de autochtoon Portugese druivenrassen castelão en trincadeira, de samenstelling kan variëren per oogstjaar, geen hout.