22 september 2010

Route des Vins

Net teruggekomen van onze zomervakantie in Frankrijk. We zaten in het gebied waar de wijnen van de Languedoc-Roussillon vandaan komen. Dit is een heel groot gebied waar een enorme hoeveelheid verschillende wijnen geproduceerd worden. We verbleven in een gîte in het département Ariège (09). In dit gebied zelf wordt maar mondjesmaat wijn gemaakt, maar in het naastgelegen département Aude (11) stikt het van de wijngaarden. Eerder op dit blog, zie 10 juli 2010, had ik een wijn beschreven die ik erg lekker vond, maar die ik in Nederland niet meer heb kunnen vinden. Het domein, Mas de Lavail, waar deze wijn wordt gebotteld, heb ik bezocht, en natuurlijk een doosje van deze wijn gekocht. Zoals ik al had verwacht was de 2004 editie er niet meer, en het is inderdaad de 2007 editie geworden. Tevens heb ik een "Ego" en een vin doux naturel, de Maury Expression 2007 bij ze gekocht. Toch vond ik op de heenweg bij een E.LeClerc nog een 2005 editie, die heb ik natuurlijk ook maar meegenomen. Uiteraard ga ik alle wijnen die ik daar heb gedronken, cq gekocht en meegenomen, nog beschrijven op dit blog. In totaal zijn dat 33 verschillende wijnen geworden! Eentje daarvan heb ik op 20 september 2010 inmiddels besproken. Naast Mas de Lavail heb ik Domaine Gayda bezocht. Klik HIER voor de website van Domaine Gayda. Hiervan staat de bekroonde Syrah 2007 op mijn wenslijst. Helaas was dit jaar volledig uitverkocht, het is de 2008 geworden. Hier heb ik tevens mijn eerste proeverij meegemaakt. Master of Wine Matthew Stubbs gaf tekst en uitleg. Hij heeft zelfs een eigen wijnschool welke ook op het domein is gevestigd. Klik HIER voor de site van Vinécole. Emma Kershaw verzorgde de perfect matchende tapas. In totaal heb ik daar 8 verschillende wijnen geproefd. Mijn tweede proeverij werd gehouden in Léran en tekst en uitleg kwam hierbij van sommelier Stéphane Loubatières. Klik HIER voor zijn website. Hier heb in in totaal 7 verschillende wijnen geproefd. In beide gevallen was er een gezelschap van ongeveer 10 mensen, allemaal Engelstalig. Wat me opviel was dat bijna niemand het glas bij de steel vasthield, maar bij de kelk. Tevens was ik de enige die de wijnen niet opdronk, maar uitspuugde. De opbouw van de wijnkeus was bij beiden vrijwel identiek: aperitief, wit, rosé, rood en als afsluiter een vin doux naturel. Op de weg terug naar Holland zijn we nog langs een coöperatieve wijnproducent gereden. Het gebouw staat al sinds 1937 in Gignac. Wijnboeren uit de hele streek komen hier hun druiven "dumpen". Als je dat eenmaal hebt gezien, weet je dat het produceren van wijn daar pure business is en dat er geen plek is voor romantiek. Omdat de wijn uit deze streek vaak door zogenaamde kenners werd omschreven als "strontwijn", had iemand het idee opgevat om deze term commercieel te gaan gebruiken. Het merk "Le Vin de Merde" was geboren. Klik HIER voor hun website. In het eerste jaar bedroeg de productie 5000 flessen. Momenteel zitten ze op 100.000 flessen. Het betreft hier overigens geen klassewijn. Er is ook geen jaartal genoemd, en de wijn valt dan ook in de categorie "vin de table". Ik kon het toch niet laten om ook hiervan een doosje te kopen. Op het etiket prijkt zelfs een strontvlieg. Ik heb een klein filmpje over deze wijntrip in elkaar gezet.