27 juni 2020

Spätlese Rheinhessen Prädikatswein 2018

Dit exemplaar had ik al eventjes liggen. Standaard in huis voor het geval er iemand vraagt om zoete, witte wijn (met ijs!). Dat is al ruim twee jaar niet meer voorgekomen, de laatste der Mohikanen is ook overgestapt op droog, zolang er maar een fruitig zoetje in zit. Daar kan ik gelukkig veel kanten mee op. Met deze spätlese echter niet meer en door de gootsteen spoelen vind ik zonde, hoe spotgoedkoop de wijn ook is. Er zit niets anders op dan hem zelf maar te ledigen en er (weer) een stukje aan te wagen net zoals ik dat met de eerdere jaargangen heb gedaan. Na het uitstapje naar de Nahe met oogstjaar 2016 is men voor 2018 weer teruggegaan naar Rheinhessen. Alcohol is 8,5%, geen hout, druivenras(sen) onbekend maar ik ga er van uit dat het een blend is en dat daar in ieder geval riesling in zit. Zuiver in de neus, citroen, ananas, perzik, mango. Die geuren komen allemaal terug in de smaak inclusief een aangenaam zuurtje, een plakkerig zoetje en een lichte tongtinteling. Het heeft in de verte wel iets weg van een goedkope Moscato d'Asti. Bij een fruitsorbet, of er doorheen, kan hij best nog tot z'n recht komen. Vaste waarde op het onderste schap van de Albert Heijn.