07 juni 2020

Palacio de Bornos DO Rueda Verdejo Fermentado en Barrica 2018

Met het exemplaar van vandaag kom ik aan het einde van een reeks van vier wijnen gemaakt van de druif verdejo. Veel overeenkomsten maar ook veel verschillen. Allemaal oogstjaar 2018, allemaal 13,5% alcohol, allemaal uit Rueda maar daar houdt het op. Ik begon met eentje met houtopvoeding, daar eindig ik ook weer mee. De fermentatie geschiedde eveneens in hout en inclusief rijping heeft het contact met de barriques van Frans eikenhout in totaal vier maanden geduurd. Op de stille spiegel is dat hout evident middels een vanilletoon. Na het walsen met het glas komen daar rijpe tonen van tropisch fruit bij. In de mond fraaie hoge zuren, speekselopwekkend, sappig, klein kruidig bittertje, gemiddelde afdronk. In eerste instantie domineert het hout de smaak maar de fles is nog maar net geopend en komt koud uit de koelkast. Al opwarmend komen de smaken goed los maar toch blijft het hout op de voorgrond, wat tropisch fruit als perzik en mango volgt. Dat maakt het moeilijk om de wijn goed te beoordelen aangezien de verschillen grotendeels wegvallen wanneer je deze wijn vergelijkt met welke andere witte wijn dan ook die houtopvoeding heeft gehad. "Voor hetzelfde geld" heb ik een Meursault in m'n glas of een Chardonnay uit Napa Valley. Niet letterlijk "voor hetzelfde geld" overigens want de wijn die ik vandaag ik het glas heb is lang zo duur niet als die twee voorbeelden. Het lijkt er op alsof dit "hout om het hout" is terwijl hetzelfde huis al een prima Verdejo heeft zonder, zie m'n vorige blogpost. Witte wijn met hout is naar mijn mening een "eetwijn", hier moet een gerecht bij. Het eerste dat bij me opkomt is gerookte zalm maar asperges met een rijke roomsaus kan ook. Of iets met aardse tonen zoals risotto met paddenstoelen. Zo sec, zonder maaltijd is-ie wat vermoeiend. Verkrijgbaar bij Wijnkoperij Okhuysen.