05 juni 2020

Cuevas de Castilla DO Rueda Gran Villa Verdejo 2018

Ik doe een aantal Verdejo's op rij. Dit is nummer twee, de eerste was een week geleden opengetrokken bij een geslaagd dineetje met gasten, vandaag "vlieg ik solo". Het is eigenlijk appels met peren vergelijken aangezien de vinificatie van deze Cuevas de Castilla veel minder bewerkelijk is. Dat zie je terug in de prijs maar ook zeker in de kwaliteit. In het glas licht strogeel met groene reflecties, helder. Licht aromatisch, citroen, grassig, steenfruit, tropisch fruit, anijs, venkel. In de mond heel licht pétillant, een kleine tongtinteling, droog, knisperende hoge zuren, iets ziltig, bittertje, gemiddelde afdronk. Smaakintensiteit 2 uit 5, citroen, limoen, mango, lychee, anijs, zeer reductief gemaakt heb ik de indruk, strak. Onwillekeurig doet hij me een klein beetje aan Vinho Verde denken. Wellicht dat de combinatie met gegrilde sardientjes of dorado goed zal uitpakken maar zo sec komt-ie wat rauw op m'n dak vallen. Ik heb betere, veel betere Verdejo's geproefd. In tegenstelling tot m'n opmerking in de vorige post is dit exemplaar wel weer gebaat bij een koude serveertemperatuur. Alcohol is 13,5%, geen hout, verkrijgbaar bij de Jumbo.