18 januari 2020

Casato dei Medici Riccardi DOCG Chianti Classico 2016

Helder, rood neigend naar baksteen in de tong, kleurintensiteit 3 uit 5. Licht aromatisch, rood fruit, kersen, bessen, Roosvicee rozenbotteljam. Droog, hoge zuren, behoorlijk bitter, geen noemenswaardige tannines, korte afdronk. Zure kersen, rode bessen, rode grapefruit, lage smaakintensiteit. Schrale, zure, dunne meuk. Sorry, soms ben ik hard. Dit is gewoon niet lekker. Alcohol is 13%, hout niet kunnen detecteren, ik vermoed van niet (ook gezien de prijs van net geen vier euro!), druivenrassen sangiovese en canaiolo.

21.01.2020 Update: Nog voordat deze post überhaupt is geplaatst gelijk al een update. Ik had het hele stukje kunnen herschrijven en daarmee mezelf deze update kunnen besparen maar ik laat hem bewust zoals hij is. Zo kan de lezer zien hoe ik aanvankelijk over deze wijn dacht en hoe ik er nu, de fles is drie dagen open, over denk. Er is een aards toontje bijgekomen. De vaste lezer weet dat ik dan óm ben. Ik ben een fan van aards. Dan nog rijst de vraag of een wijn "drinkbaar" moet zijn op het moment dat je de fles opent, eventueel een paar uur in een karaf. Als je echter drie dagen van tevoren een fles moet openen om hem op het moment van schenken à point te krijgen, ben je mijns inziens verkeerd bezig. Dus helaas, zelfs het welkome late aardse toontje kan hem niet redden.