07 december 2019

Winzer Krems Sandgrube 13 Niederösterreich Blauer Zweigelt 2018

Al een tijd ben ik toegevoegde suikers en zoetigheden aan het minderen. Taart, koekjes, snoep... ik sla het allemaal af. Eenmaal per dag daalt m'n energieniveau tot op het punt dat ik echt suiker nodig heb, dan zondig ik maar alleen wanneer mijn lichaam daar om vraagt. Een bijkomend gevolg is dat het aanwezige zoet in een wijn nu door mij als extra zoet wordt ervaren. Soms best vervelend wanneer je je hebt ingesteld op het proeven van een droge wijn. De wijn van vandaag mag op papier dan 'trocken' heten, in mijn beleving is-ie dat absoluut niet. Zowel in geur als smaak overheersende zoete indrukken van perendrups, framboos, rijpe rode kersen, zuurstok. Nauwelijks tannines, voldoende zuren, gemiddelde smaakintensiteit. Geopend op een "wortel-dag", ik besluit om hem nogmaals te proeven op de twee "bloem-dagen" die volgen. Gelukkig lijkt hij dan iets beter te zijn maar het kan ook zijn dat ik vlak daarvoor iets zoets heb gegeten waardoor m'n smaakpapillen zijn geadapteerd. Of de dagen extra zuurstof vielen gewoon gunstig uit. Het kan nooit kwaad om een net geopende jonge wijn in een karaf over te schenken. Beluchting doet een wijn in veel gevallen goed. Eigenlijk had ik vooraf niet een echt hoge pet op van deze 'supermarktwijn' maar het nummer 13 op het etiket trok mij aan. Een van mijn geluksnummers, ik heb er meerdere. In dit geval echter werd ik er niet zo gelukkig van maar dat is puur persoonlijk en subjectief. Alcohol is 13%, geen hout.