25 december 2019

Weingut Hiss Kaiserstuhl Baden Deutscher Sekt Gewürztraminer Brut

Jammer dat ik vaak iets te lang wacht met het openen van mijn wijnen. Gelukkig in het geval van vandaag niet omdat de wijn over de top zou zijn. Nee, als ik hem had geopend vóór 21 december dan had ik nog kunnen profiteren van een actiekorting van 10%. Ach, ook zonder die korting is-ie z'n geld nog dubbel en dwars waard want (spoiler alert): hij is geweldig! Van tevoren had ik al bedacht dat het slechts twee kanten op zou kunnen met deze wijn, geen middenweg. Het ging gelukkig ook nog eens de goede kant op. In het glas fraaie bubbelkettingen. In de neus harde oude kaas(!), kruidig, tevens heel fruitig, perzik, mango, lychee, honing. In de mond een klein fruitig zoetje maar wel droog, iets drogend, mooie hoge zuren, lekker bittertje, mondvullend. Smaakvol, licht aards, truffel, champignon, notig, lychee, licht ziltig. Het florale, het rozenwater dat je vaak bij gewurztraminer proeft zit hier niet in. Het is alsof je een gerijpte vintage Champagne aan het proeven bent. Wat een heerlijkheid is dit en zo anders, apart. Daar hou ik van. Alcohol is 12,5%, geen hout, verkrijgbaar bij De Proeftafel te Zeist.