27 december 2019

Livia Fontana DOCG Barolo Fontanin 2009

Het hoofdgerecht bestond uit pasta naturel met diverse soorten paddenstoelen, ik was verantwoordelijk voor de wijn. Bij paddenstoelen gaan mijn gedachten altijd onwillekeurig naar gerijpte rode Bourgogne of nebbiolo. Pinot noir genoeg op voorraad maar helaas niet uit de Bourgogne. Nebbiolo had ik ook nog liggen, de keuze uit twee verschillende Barolo's. Wel nog wat jong, oogstjaren 2009 en 2010. Ik ga voor de 2009. Alcohol is 14%, klassieke houtopvoeding van drie jaar, additionele flesrijping van nog eens twee jaar alvorens de release. In de neus rood fruit, vanille. In de mond droog, hoge zuren, speekselopwekkend, tannines 3 uit 5, aanwezig bitter. Gemiddeld intense smaak. Rood fruit, bessen, kersen, vanille, droppig, anijs. Helaas geen aardse tonen, de wijn is nog veel te jong. Met enorme hoofdletters en een uitroepteken schreef ik in mijn proefnotitieboekje: BAROLO 2010 BEWAREN! "Pas openen in 2030" noteer ik bij thuiskomst in m'n voorraad-Excel-sheet. De wijn-spijs combinatie was dan ook helaas niet wat ik ervan had verwacht, de wijn stond los van het gerecht. Verder was er helemaal niets mis met deze wijn, hij was fruitig en toegankelijk, goed doordrinkbaar. Het tijdstip van openen was echter slecht gekozen. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.