11 november 2019

Louis Jadot AOC Chablis Cellier de la Sablière 2017

Oesterwater. Zo regelmatig eet ik geen oesters maar wanneer ik dat doe worden ze uiteraard begeleid door een wijn. Oesterwater heet dat dan. Wat is nou eigenlijk oesterwater? Het antwoord daarop is niet eensluidend. Meerdere wijnen hebben die "titel" geclaimed. Chablis, Picpoul de Pinet, Muscadet. Alledrie logische keuzes maar een definitieve "nummer 1" is er niet. Een formule wel: de wijn is wit, strak, mineralig en ziltig. Wat mij betreft zouden er best nog veel meer kandidaten toegevoegd kunnen worden aan die top drie. Wijnen van de druif sauvignon blanc bijvoorbeeld. Hoe dan ook, vandaag heb ik een Chablis in m'n glas. Geen twijfel over mogelijk: altijd 100 procent chardonnay. Houtrijping? Not done. Dat wil zeggen: geen hout om het hout. Voor de betere Chablis moet je wel even in de buidel tasten en je eerste indruk zal zijn: "Is dit chardonnay?". Ja dus. Strak als sauvignon blanc maar minder stuivend. Geen vettig botertje, geen Werther's Original, geen boterbabbelaar. Chardonnay waait met alle winden mee. De kameleon onder de druiven. Zuigt elk terroir op als een spons. In dit geval kalk, klei en fossiele schelpdieren. In het glas helder, fonkelend goud-geel. In de neus zoute popcorn, anijs, citroen, maïs, zonnebloemolie. In de mond strak, hoge zuren, speekselopwekkend, ziltig, behoorlijk ziltig, mondvullend, lange afdronk. Redelijk intense smaak, mineralig, ziltig, citroen, anijs, kruidig, hooi. Wat is dit heerlijk! Bijna Duitse precisie zou ik willen zeggen. Riesling maar dan Chardonnay. En ik hou zo van die zuurtjes! Vroeger, voordat ik aan wijncursussen begon en voordat mijn smaak zich begon te ontwikkelen in positieve zin, zou ik dit "zure meuk" gevonden hebben. Net zoals ik niet van bitters hield. Vandaag de dag omarm ik deze extremen. Vooral wanneer het allemaal in balans is. Ik ben zo blij dat ik een avontuurlijke wijndrinker ben in plaats van teruggrijpen naar het oude vertrouwde. Verras me, maak me blij! Deze wijn doet dat. Al ben ik me er zeer van bewust dat niet iedereen mijn mening zal delen. Maar dat is het mooie aan wijn, mensen en smaak. Diversiteit. De Louis Jadot van vandaag heeft 12,5% alcohol, geen hout, verkrijgbaar bij de betere wijnspeciaalzaak.