30 oktober 2019

Viña Tridado Fortaleza del Rey Rosé Wine Tempranillo 2018

Misschien wel het laatste glas rosé voor mij in het jaar 2019 alhoewel ik nog een "Ottje" op voorraad heb die me verleidelijk aan ligt te kijken. Over Provence-rosé gesproken: de Spaanse rosado van vandaag heeft een ongebruikelijke tint. Daar waar de kleur van rosé in Spanje doorgaans wat intenser rood is, heeft deze toch wel heel erg veel weg van de rosé uit de Franse streek van lavendel: licht zalmroze. In de neus licht kruidig, rode appel, citroen. In de mond droog, hoge zuren, speekselopwekkend, sappig, gek genoeg zelfs wat filmend, mondvullend. Smaken van peer, citroen, ook qua smaak enorm Provençaals. Subtiel en elegant. Een compleet raadsel voor mij waarom een Spaanse producent een kopie zou willen maken van een Frans product in plaats van er een eigen draai en identiteit aan te geven maar het zal wel een commerciële inslag hebben, ik kan niets anders verzinnen. Maakt mij absoluut niet uit hoor, ik heb sowieso een voorkeur voor Provence rosé met de "Whispering Angel" als benchmark. Niet dat dit exemplaar daaraan kan tippen maar hij doet heel erg hard zijn best. En voor het geld hoef je hem niet te laten staan. Alcohol is slechts elf procent, geen hout, verkrijgbaar bij de Albert Heijn.