18 oktober 2019

Azienda Agricola Monti Cecubi IGT Lazio Abbuoto Filari San Raffaele 2017

Ik heb het hier wel eens vaker over de "Druifbijbel", Wine Grapes. Een enorm dik boekwerk, dunne blaadjes, kleine letters, 1242 bladzijden. Maar liefst 1368 verschillende druiven waar wijn van wordt gemaakt zijn er in beschreven. "Uit" heb ik het boek nog lang niet alhoewel het mij fascineert van "A tot Z". Die "Z" is van de zweigelt, de laatste druif in het boek. De "A", de eerste druif in het boek heb ik vandaag in m'n glas: de abbuoto. Het is zo'n "vergeten" druif. Het was even een zoektocht maar ik heb de producent gevonden die er als enige ter wereld een monocépage van maakt. Hij heeft (nog) geen importeur in Nederland dus kocht ik een paar flessen van zijn wijnen en liet die verschepen. Niet met de bedoeling om ze te verkopen maar om ze te proeven. En wie weet wordt ik wel importeur, ga ik m'n eigen wijnwinkel beginnen. De naam weet ik dan al: "van Abbuoto tot Zweigelt". En dan ga ik alleen maar monocépages verkopen, het liefst van alleen maar vergeten druivenrassen. Een hele niche markt, dat dan weer wel. Terug naar de realiteit. Een ingetogen aroma, nog wat gesloten, tijm, eucalyptus. In de mond zijdezacht, medium tot hoge zuren, speekselopwekkend, heel sappig, iets drogende tannines (3 uit 5). Rood fruit, rode bessen, rode kersen, elegante stijl, licht aards in de afdronk. Alcohol is 13%, zes maanden rijping in groot hout. Toegankelijk maar geen allemansvriend, apart maar geen buitencategorie. De tien euro per fles die ik ervoor betaalde is-ie waard.