17 september 2019

Château de Chambert AOC Cahors Grand Vin 2012

De laatste Malbec in een serie van vijf, vandaag alweer een uit de Franse wijnstreek Cahors. Wanneer ik een serie ga proeven maak ik zelf al een selectie in de volgorde van de "te verwachten waardering". Dit exemplaar had ik dus als laatste bewaard omdat ik verwacht (en hoop) dat-ie van de vijf geproefde Malbec's de lekkerste zal zijn. Eens kijken of-ie dat waar kan maken. In het glas diep paars, intensiteit 4 uit 5. In de neus ook nog wat "groen", iets dat alle kwaliteit-Malbec's wel met elkaar gemeen hadden. Groene paprika, zure kersen, rabarber. Iets gekoeld, droog, hoge zuren, wat straffe maar rijpe tannines (2 uit 5), stevige bitters. Gemiddelde smaakintensiteit, groene paprika, zure kersen, zwarte bessen, heel sappig, hout fijntjes geïntegreerd. Elegant. Op dag twee geen verandering. Inderdaad de "beste" als laatste gekozen, of eigenlijk de betere van de vijf. Nog steeds wat "groen" maar met enkele extra jaren opleg verwacht ik wel wat verbetering. Alcohol is 14%, twaalf maanden rijping in barriques van Frans eikenhout waarvan 20% nieuw, verkrijgbaar bij de Sligro.