07 mei 2019

Kaapse Pracht WO Weskaap Cinsaut Pinotage 2012

Altijd leuk wanneer "niet-rood-drinkende" vrienden van hun voorraad wijnen af willen die ze door de jaren heen hebben gekregen op verjaardagen en dergelijke. Ik neem ze dankbaar in ontvangst. Zelf maak ik dan nog een schifting voor wat betreft mijn verwachtingspatroon; de minst leuke wijnen het eerst en de mooiste bewaar ik voor het laatst. Niet voor niets begin ik met deze Kaapse Pracht, voor een appel en een ei te koop bij de Aldi; een echte "bulkwijn". De minst hoge verwachting heb ik hiervan. Eens kijken of hij me wellicht nog aangenaam kan verrassen. Alcohol is 13%, geen hout, een blend van de druivenrassen cinsault (in Zuid-Afrika geschreven als cinsaut) en pinotage. In het glas helder, een hele lichte felrode kleur, intensiteit 2 uit 5. Licht fruitig in de neus, aardbei, rozenbottel, plezierig aroma. In de mond vrij dun, een lage smaakintensiteit, hoge zuren, tikje alcoholisch ten opzichte van de smaak, de balans is er niet. Wel sappig, aardbei, kers, rozenbottel. Nog vrij vief en levendig voor een bulkwijn uit oogstjaar 2012. Geen kwaliteitswijn maar kundig vervaardigd moet ik toegeven.