07 april 2019

Weingut Wohlmuth Südsteiermark Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 2017

Ze zeggen dat je de confrontatie met je angsten moet opzoeken om ze te kunnen overwinnen. Wellicht dat ik daarom aan m'n vijfde Sauvignon Blanc op rij zit! "Truth be told"; het is niet m'n favoriete druif en dan bedoel ik natuurlijk de wijnen ervan. Met deze uiteenlopende reeks hoop ik m'n affiniteit er op een positieve manier mee te stimuleren. De ultieme Sauvignon Blanc is in mijn optiek Sancerre, veel te weinig besproken hier op Wijn-Blog, die moet ik ook weer eens oppakken. Vandaag heb ik echter als afsluiter eens een Oostenrijkse Sauvignon Blanc in het glas uit de regio Südsteiermark. Volgens Master of Wine Frank Smulders één van de betere gebieden voor wijn van deze druif. Ik verklap nu meteen maar even dat ik hem hierin niet zal tegenspreken. Loepzuiver, geraffineerd, delicaat, verfijnd, precies. Enkele steekwoorden om de stijl mee te omschrijven. In het glas licht strogeel met groene reflecties. Ingetogen neus, gele appel, anijs, citroen, heel fris. In de mond droog, hoge en precieze zuren, strak. Heel licht vegetaal, citroen, limoen, grapefruit. Verfrissend, speekselopwekkend, gebalanceerd. Geen achterover-klok-wijn. Deze kun je pas naar waarde schatten wanneer je redelijk veel proefervaring hebt. Alcohol is 13%, gedeeltelijke opvoeding in groot hout (niet waarneembaar), verkrijgbaar bij Wine In Black.