30 maart 2019

Domaine Bersan AOC Saint-Bris Sauvignon 2014

Na de sprankelende Sauvignon Blanc in m'n vorige blog-post, ga ik vandaag voor een stille wijn van dezelfde druif. Uit Saint-Bris, de enige appellation in de Bourgogne waar de druif sauvignon blanc is toegestaan, komt dit redelijk oude exemplaar van oogstjaar 2014. Zou hij het kunnen hebben of heeft-ie z'n beste jaren achter zich? In het glas een prachtige, fonkelende intens goud-gele kleur, helder. In de neus wat ouderdomsgeurtjes, gedroogde honing, boenwas, kamille, hintje tropisch geel fruit, ananas, mango. Het aroma doet me een beetje denken aan een Riesling van een jaar of tien tot twintig oud. In de mond droog, hoge zuren, speekselopwekkend, licht ziltig, klein bittertje. Ingetogen smaken, gedroogde honing, ananas, limoen, vooral niet te koud drinken. De fris- en fruitigheid die er een aantal jaar terug ongetwijfeld heeft ingezeten, heeft plaatsgemaakt voor wat rijpere doch ingetogen tonen. Persoonlijk hou ik er wel van. Gastronomisch te paren met een verfijnd klein gerechtje met iets uit de zee. Witvis, garnaal, oesters, beetje zeekraal als garnering, ik zie het helemaal voor me. Alcohol is 12,5%, geen hout, verkrijgbaar bij Wijn Op Dronk.