22 februari 2019

Weingut Bastgen Mosel Weisser Burgunder sur Lie trocken 2015

Ik ga even een rijtje Pinot's achter elkaar opentrekken, te beginnen met een Pinot Blanc. De wijn komt uit Duitsland dus de benaming voor de druif pinot blanc aldaar is Weißburgunder, Weissburgunder of Weisser Burgunder, kies maar. Voorheen door mij nog wel eens bestempeld als een wat "suffe" druif maar gelukkig heb ik de laatste tijd veel wijnen geproefd die mij tot inkeer hebben gebracht. Ik kan alvast verklappen dat dat met het exemplaar van vandaag wederom het geval is. Vooral niet te koud proeven, op zo'n veertien graden celsius komen de geuren en smaken beter los. Daar wil ik nog aan toevoegen dat zeker het formaat glas ertoe doet. Afwisselend in een wat smaller glas en een ruim glas komen de verschillen duidelijk naar voren. Het ruime glas geeft veel meer prijs. Licht pétillant bij het inschenken, minuscule bubbeltjes plakken aan de glaswand. In de neus vrij expressief, enorm fris, anijs, licht kruidig, zonnebloemolie, gedroogde honing, mango, perzik. In de mond een mooi gedoseerd fruitig zoetje, droog, fijne zuren, mooie balans tussen strak en filmend, speekselopwekkend, klein kruidig bittertje, medium lengte van de afdronk. Ingetogen smaken van voornamelijk tropisch fruit, mango, perzik, lychee, wat gedroogde honing, citroen, anijs. Erg fraai exemplaar, niet simpel, voldoende diepgang. Alcohol is 12%, 20 tot 30 procent van de wijn ging in grote houten foeders met een inhoud van 1000 liter, de rest in RVS, verkrijgbaar bij de (online) wijnspeciaalzaak.