07 februari 2019

La Spinetta IGT Toscana 'il Gentile di Casanova' 2008

Meestal wimpel ik de vragende verkoopadviseur weg wanneer ik in een wijnspeciaalzaak het assortiment aan het aanschouwen ben. Ik wil in alle rust eerst zelf alles observeren voordat ik tot een koopbeslissing overga, heel zelden vraag ik om advies. In die uitzonderlijke gevallen is dan mijn vraag: "Heb je nog monocépages van onbekende druivenrassen?" In 100 procent van die incidenten komen ze aan met wijnen van druivenrassen die ik allang "gehad" heb. Ik snap dat het voor een fysieke wijnwinkel moeilijk is om wijnen van onbekende druivenrassen in je assortiment te hebben. Het "grote publiek" gaat voor bekend. De online wijnwinkels hebben daar minder last van. Bij een niet nader te noemen wijnspeciaalzaak werkt kennelijk iemand die mij óf een oor aan probeerde te naaien óf die zijn parate kennis niet in orde had (net als ikzelf op dat moment overigens). Hij raadde mij deze wijn aan van de druif prugnolo gentile. Die kende ik inderdaad nog niet. Huiswaarts met mijn aanschaf ontdekte ik dankzij de "druifbijbel" Wine Grapes dat dit een synoniem is voor de druif sangiovese. Dat is inmiddels geen onbekende meer voor me. Het zou een kloon zijn maar in mijn wereld valt-ie dan nog gewoon onder de sangiovese. Een beetje teleurgesteld maar hopelijk maakt de inhoud alles goed. Licht aromatisch, zwart fruit, koffie, leer, aards. In de mond droog, fraaie hoge zuren, iets rauwe tannines (3 uit 5), aanwezig bitter, korte afdronk. Lage smaakintensiteit, zwart fruit, koffie, leer, aards, licht droppig in de finale. Absoluut geen slechte wijn, keurig in balans maar de WOW-factor ontbreekt. Wellicht iets te lang gekelderd. Alcohol is 14%, de malolactische gisting vond plaats in hout, daarna vierentwintig maanden rijping in medium getoaste Franse eikenhouten vaten van 600 liter, gevolgd door nog eens tien maanden in RVS, tenslotte zes maanden flesrijping. Deze bewerkelijkheid vind je terug in het prijskaartje van net geen twintig euro en dat is nog alleszins schappelijk naar mijn bescheiden mening.