19 februari 2019

Jolie-Pitt & Perrin AOP Côtes de Provence Miraval 2017

Nou, deze rosé is wel genoeg gehyped en bejubeld zou ik zo zeggen. D'r hangt ook een redelijk stevig prijskaartje aan. Ik ga eens checken of dat terecht is. Mijn exemplaar kocht ik bij de Franse Intermarché voor €16,45. Overigens niet in elk filiaal aanwezig, voornamelijk in Zuid-Frankrijk. De wijnmaker komt bij de familie Perrin vandaan, je denkt toch niet echt dat Brad Pitt en Angelina Jolie dit zelf hebben gemaakt? Ik weet trouwens niet of en hoe de voortgang van deze rosé is geregeld aangezien dit Hollywood-duo uit elkaar is. Alcohol is 13%, een heel klein gedeelte (5%) ging in Frans eikenhout, de rest in INOX. Een blend van de druivenrassen cinsault, grenache noir, syrah en rolle (vermentino), mixverhouding niet vermeld. Mooie, typische lichte Provence zalm-kleur. Enorm expressief in de neus, rode watermeloen, citroen, grapefruit, peer, gele appel, licht kruidig, heel fraai bouquet. Zacht mondgevoel, kurkdroog, fraaie zuren, goede balans tussen strak en filmend, mondvullend, langer dan gemiddelde afdronk. Redelijk intense smaken, kruidig, zwarte peper, citroen, rode grapefruit, watermeloen, peer, gele appel. Waar voor je geld? Ik vind van niet. Voor de helft van de prijs heb je een degelijke rosé die niet voor deze onderdoet. Voor nét iets meer daarentegen heb je een rosé die je vervoert, bezielt. Een die je nooit meer vergeet waartegen elke andere rosé moet opboksen. Ik heb het over de "Whispering Angel", op dit moment mijn benchmark voor rosé. Maar goed, ik moest de Miraval een keer geprobeerd hebben. Bij deze dan.