28 februari 2019

Forge Cellars AVA Finger Lakes Pinot Noir Classique 2015

De derde Pinot op rij, vandaag de Pinot Noir. Een exemplaar uit de kelderrestanten van Wijnhandel van Ouwerkerk te Arkel. Wijnen van de druif pinot noir hebben bij mij sowieso een streepje voor maar uit de 'Nieuwe Wereld' willen ze nog wel eens afwijken van het gebruikelijke 'smaakprofiel' waar ik op gevallen ben. Ingetogen, subtiel, aards, complex... zo zou ik de rode wijnen van deze druif uit de Bourgogne heel in het kort kunnen samenvatten. Komen ze uit Australië, Chili of de Verenigde Staten echter dan is het vaak moeilijk om te kunnen deduceren dat je met dezelfde druif te maken hebt. In deze gebieden, heel generaliserend gesproken, worden de wijnen wat bombastischer gemaakt, meer aansluitend bij het grote publiek. Vaak ook met meer kleurextractie. Bij het inschenken van de wijn van vandaag ben ik alvast blij verrast. De kleurintensiteit is zoals hij hoort te zijn: laag, hooguit 2 op een schaal van 5, heel licht nevelig, niet geheel helder. Wanneer ik m'n gok in het glas steek komt een heel vertrouwd aroma omhoog: aards, aardbeitjes, rode bessen, viooltjes. Ik weet wat ik heb ingeschonken maar wanneer ik dit 'blind' zou ruiken dan zou m'n eerste indruk 'Bourgogne' geweest zijn. Vervolgens een slok. Droog, verfijnde hoge zuren, speekselopwekkend, sappig, tannines 2 uit 5, klein bittertje, lange afdronk. Iets lager dan gemiddelde smaakintensiteit, aardbeien, rode bessen, rozenbottel, licht aards. Ook weer totaal geen indicatie dat dit uit de 'Nieuwe Wereld' komt. Enorm knap vervaardigd, met respect voor de druif. Ondanks dat deze wijn elf maanden in Frans eikenhout heeft mogen vertoeven, een mix van nieuw en tweedejaars, komt dit in zowel het aroma als de smaak niet tot uitdrukking. Zeer ingetogen en fraai verweven in de wijn. Alcohol is 13%, tijdens de fermentatie zijn alleen 'wilde' gisten gebruikt, geen toegevoegde gisten, de wijn is ongeklaard en ongefilterd. Voor Bourgogne-liefhebbers het proberen waard.