03 februari 2019

Fèlsina Berardenga DOCG Chianti Classico Riserva 'Rancia' 2013

Ik heb de smaak van Chianti Classico te pakken en ga gewoon even door hiermee. Dit keer een Chianti Classico Riserva. Geen blend maar honderd procent sangiovese. Een druif waar ik acht jaar geleden niet bepaald een hoge pet van op had. Ik vond hem tannineus, hard, rauw. Nu weet ik dat dat erbij hoort en kan ik "er omheen proeven" of beter nog: "het een plekje geven". Ik accepteer het vooraf en deze mindset zorgt ervoor dat het adaptatieproces wordt versneld. Nog even en ik moet ervoor waken geen fan te worden van deze druif. Het moet niet gekker worden. Een ingetogen aroma, hout, zwart fruit, fris, salmiak. In de mond droog, prachtige zuren, rauwe en drogende tannines (4 uit 5), iets langer dan gemiddelde afdronk. Smaakintensiteit 3 uit 5, sappig, zwart fruit, aards, behoorlijk aards (en dat is positief in mijn woordenboek maar de vaste lezer van Wijn-Blog weet dat), walnoot, kastanje, licht droppige finale. "Sodeknetters, wat lekker!" Dit is zo voornaam, distinguished, zo gesofistikeerd, sophisticated... eigenlijk vind ik de Engelse woorden veel mooier klinken. "Sometimes just one word says it all." Nou ja, twee dan in dit geval. Misschien dat het komt omdat ik lekker in m'n vel zit, wellicht is het de wijn die spreekt maar op dit moment valt deze wijn op z'n plek. De juiste plek. Ik vind 'm geweldig, ik vind 'm groots, ik vind 'm machtig. Alcohol is 14,5%, achttien maanden rust in nieuw Frans eikenhout, twaalf maanden flesrijping, verkrijgbaar bij de (online) wijnspeciaalzaak.