24 januari 2019

Domaines Ott* AOC Côtes de Provence BY.OTT Rosé 2016

Ik heb het vermoeden dat ik nu dezelfde rosé ga proeven die ik al eerder heb gehad en dat alleen de naam en het etiket zijn veranderd. De flesvorm is hetzelfde, de kleur van de capsule is hetzelfde, de gebruikte druivenrassen zijn hetzelfde, beide zitten in hetzelfde prijssegment. Mij om het even, als de inhoud maar smaakt. In het glas een voor 'Provence-rosé-begrippen' redelijk intense zalmroze kleur, helder, fonkelend. Ik krijg van de kleur alleen al spontaan de zomer in m'n kop. Ingetogen aroma, kruidig, peer, meloen, klein stalletje. In de mond droog, laat trekkende hoge zuren, speekselopwekkend, sappig, klein bittertje in de iets langer dan gemiddelde afdronk. Gemiddelde smaakintensiteit, rode appel, grapefruit, kruidig, klein pepertje, peer, meloen. Zelfs een licht aardse toon in de finale. Volwassen rosé, gastronomisch. Jong drinken, niet bewaren. Alcohol is 13,5%, geen hout, gebruikte druivenrassen grenache 70%, cinsault 20% en syrah 10%, verkrijgbaar bij de Intermarché.