10 januari 2019

Baron Philippe de Rothschild Mouton Cadet AOC Bordeaux 2012

Een krijgertje. Ook nog eens in het formaat magnum. Die ga ik uiteraard niet in m'n eentje openen, het kerstdiner met de familie is zijn lot. In de neus wat boers, rode bessen. In de mond extreem hoge zuren, schraal, bitter, drogend, tannines 4 uit 5, stroef op de tanden, lage smaakintensiteit, voornamelijk rode bessen. Van een wijn met deze naam had ik toch echt wel meer verwacht. Alcohol is 13,5%, druivenrassen merlot 65%, cabernet sauvignon 20%, cabernet franc 15%, klassieke vinificatie, waarschijnlijk houtopvoeding maar ik heb het niet kunnen waarnemen. Na de eerste slok stelde ik voor de back-up wijn die ik had meegenomen in te schenken en dit 'Cadetje' door de gootsteen te gieten. Nou, de gastheer wilde 'm nog wel gebruiken voor een coq-au-vin, wordt er in ieder geval toch nog plezier aan beleefd.