12 december 2018

Famiglia Bruno DOC Langhe Nebbiolo 2016

Ik heb zin in nebbiolo, althans dat denk ik. In mijn mond een kaasje met een behoorlijk aardse smaak, ik vind dat daar een wijn met een aardse toon bij moet. Ik denk dan al gauw aan pinot noir of nebbiolo, tonen van champignon, truffel en bosgrond zijn hierin vaak te vinden. Eens proeven of dat ook voor dit exemplaar geldt. In het glas helder, felrood, intensiteit 2 uit 5. In de neus vers rood fruit, bessen, zure kers, frambozen, perendrups, ook wat zuurstokken, iets snoepigs. Klein zoetje in de aanzet, hoge zuren, tannines 2 uit 5, iets drogend, middellange afdronk. Kakelvers rood fruit, kers, framboos, bessen, perendrups, zuurstok. Geen enkele hint van aardse tonen te bespeuren, dat heb ik weer. Puur fruit, jong, plezierig, wulps, frivool... "een geile slok" zouden sommigen zeggen. Ranke en elegante wijn, ondanks de veertien procentjes aan alcohol komt-ie niet alcoholisch over. Een beetje a-typisch voor nebbiolo in mijn optiek maar een plezier om te drinken. Overigens komt er langzaamaan een lichte aardse toon ver in de afdronk naarmate de fles langer open staat. Mag dus best een paar jaartjes blijven liggen in je kelder, gesloten dan natuurlijk hè. Verkrijgbaar bij de grotere Jumbo.