31 december 2018

d'Arenberg McLaren Vale 'The Dead Arm' Shiraz 2012

Ja, sorry. Ik open deze fles in m'n eentje. M'n vrouw zei er ook al wat van. Ik zou ook best een of twee 'drinkmaatjes' willen hebben die elke keer komen helpen een fles leeg te maken maar iedereen heeft z'n eigen leven. Als je 150 avonden per jaar bij mij zit dan gaat je partner daar uiteindelijk ook over klagen. Tenzij je die meeneemt natuurlijk. Buiten dat ben ik zelf ook erg gesteld op m'n privacy en drink ik het liefst een glaasje achter de PC om m'n proefnotitie meteen uit te kunnen werken. Lekker gezellig dan. Niet dat ik me er schuldig om voel hoor, maar zo af en toe lijkt het een beetje als pochen wanneer ik weer zo'n dure of exclusieve wijn voor mezelf hou. Wijn moet je drinken met vrienden. Maar ja... die heb ik niet... daar ben ik voor behandeld... 😉 Ok, nu verder zonder sarcasme. Ik had deze wijn al eerder geproefd op de 'Wereldse Wijndagen' in 2014. De flamboyante wijnmaker Chester Osborne schonk hem nog zelf voor me in het glas. Daarin is-ie pimpelpaars, kleurintensiteit 4 uit 5. Uiteraard, zou ik bijna willen zeggen, zit er het bekende aroma van eucalyptus in. Ook nog zure rode kersen, hintje laurier. Een zoetje, hoge zuren, tannines 3 uit 5, mooi rijp en afgerond, klein bittertje. Hoge smaakintensiteit, zure kersen, eucalyptus, rode bessen, jodium. Lekkere uitsmijter voor 2018, wat jong geopend wellicht. Een jaar of vijf tot tien rust in de kelder kan die wel hebben mits de schroefdop niet beschadigd is. In mijn geval zat er een ferme deuk in dus wilde ik het risico niet lopen. Alcohol is 14,6%, achttien maanden lagering in vaten van Amerikaans en Frans eikenhout, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.