23 december 2018

Château Tour Prignac AOC Médoc Cru Bourgeois 2015

De derde Bordeaux op rij, alle drie uit het supermarktsegment, drie verschillende AOC's echter. Vandaag de Médoc, "linkeroever" noemen we dat in wijn-wereld. Wijn van druivenstokken op de linkeroever van de rivier La Gironde om het even te verduidelijken. Vandaag laat ik hem iets langer "ademen" voordat ik 'm proef. Dat had ik eigenlijk met die van gisteren ook moeten doen om tot een wellicht beter oordeel te komen. Hij ruikt in ieder geval goed. Het aroma komt in de buurt van de mij bekende Grand Cru Classé's. Allereerst op de stille spiegel het houtgebruik, tien tot veertien maanden rijping waarvan 30% in nieuw eiken. Na het walsen iets boers, kruidig, zwart fruit, leer, licht aards, plezierig bouquet. In de mond een micro-zoetje, mooie zuren, sappig, tannines 2 uit 5, mooi rijp en afgerond, goede balans. Gemiddelde smaakintensiteit, zwart fruit, pruim, aards, kruidig, zwarte peper, elegant, heel goed doordrinkbaar, gemiddelde afdronk. Lekker aards. Typisch Bordeaux, zeer veel waar voor je geld, net geen tientje. Ondanks dat ook bij deze wijn de druif merlot nog steeds de overhand heeft, zij het minimaal, is de invloed van de cabernet sauvignon duidelijk aanwezig. Naar mijn bescheiden mening zo veel lekkerder dan merlot. Die laatste zit er voor 56% in, de cabernet sauvignon, of "King Cab" zoals hij ook wel wordt genoemd, voor 44%. Het alcoholpercentage is 13,5%, deze wijn is verkrijgbaar bij de Vomar.