28 december 2018

Château de Fontenelles AOP Corbières 'Cuvée Renaissance' 2014

De aanschaf van deze fles berustte op een misverstand. Een gevalletje 'klok/klepel' om het even verkort uit te drukken. Ik wist van het bestaan van de uitstekende wijnen van Domaine Fontanel, heb daar op een andere vakantie ook nog even naar gezocht, stond toen zelfs voor de (gesloten) deur van het domein. "Ik kom nog wel een keer terug" moet ik gedacht hebben. Deze zomer meende ik de wijn in een supermarkt te zien liggen, op de terugweg naar huis. Dat scheelt weer een ritje naar het domein. Thuis aangekomen Google ik de wijn, check nog even m'n Wijn-Blog en zie tot m'n spijt dat ik twee namen door elkaar heb gehaald. Helaas, niets meer aan te doen. Dan maar hopen dat de aangeschafte wijn nog iets is. Alcohol is 14%, een blend van de druivenrassen syrah 55%, grenache noir 25%, oude stokken carignan 10% en mourvèdre 10%, twaalf maanden opvoeding in Frans eikenhout. Op de eerste dag ruik ik datgene waar ik de wijnen van de AOC Corbières mee associeer: iets boers. Op dag twee is dat al behoorlijk minder geworden ten faveure van het fruit. Rode bessen, zure kersen, fris, iets snoepig, likje vanille, tikje kruidig, eigenlijk nog best aangenaam, mooi gedoseerd bouquet. In de mond droog, hoge zuren, iets lager dan gemiddelde smaakintensiteit, rode bessen, zure rode kersen, klein bittertje, gemiddelde lengte van de afdronk, goede balans, mede daardoor een redelijk hoge doordrinkfactor. De aanvankelijke miskoop blijkt een aangenaam verrassende vergissing te zijn. Geen smaakbom maar een gebalanceerde en elegante wijn voor alledag.